Friday, September 4, 2009

Nikmat dan Syukur

Alhamdulillah,segala puji bg Allah Tuhan sekalian alam.Sesungguhnya pujian itu hanya layak untukNya,kerana Dia yang lebih berhak menerima pujian.Oleh itu,sebagai hamba Allah yang beriman,kita hendaklah sentiasa mensyukuri nikmat yang diberikan.
Bagaimana cara untuk bersyukur?Jika dihitungkan dengan nikmat yang dilimpahkan oleh Allah,tak terhitung banyaknya!Subhanallah..
Tetapi,alangkah rugi dan sedihnya apabila kita tidak bersyukur dengan apa yang disediakan.Na`uzubillah..Jangan sesekali kita merasa bongkak dan besar diri terhadap apa yang sedang dinikmati.Dekatkanlah diri kepada Allah,banyakkan bersyukur dengan mengucapkan alhamdulillah,di samping istiqamah menjalankan kewajipan sebagai seorang muslim.

Firman Allah SWT yang bermaksud: Dan (ingatlah juga) tatkala Rabbmu memaklumkan: Sesungguhnya jika kamu bersyukur,pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu,dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku) maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih.
Surah Ibrahim:ayat 7

Dan firman Allah lagi: Maka ingatlah kamu kepada-Ku,nescaya Aku ingat (pula) kepadamu,dan bersyukurlah kepada-Ku,dan janganlah kamu mengingkari nikmat-Ku.
Surah Al-Baqarah: ayat 152

Antara nikmat yang selalu dilupakan oleh manusia ialah nikmat sihat dan masa lapang.Moga kita sentiasa dibimbing oleh Allah untuk menyusuri jalanNya.Hanya Allah yang berhak memberi hidayah dan kesedaran kepada hamba-hambaNya yang terpilih.Ya Allah,jadikan kami dikalangan mereka yang beriman Ya Allah...amin.

No comments: