Monday, December 27, 2010

Wida` 2010

Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah,sedar tidak sedar kita sudahpun hampir ke tahun baru 2011.Tp sebenarnya kita sudah lama berada di dlm bulan Muharram 1432hijrah.Moga segala dosa kita sebelum ini diampunkan oleh Allah Subhanahu Wa Taala...amin

Ya Allah,luputkanlah segala kisah pahit di dlm 2010 ini..Engkau jadikanlah segala yg berlaku itu sebagai pengajaran dan kafarah dosa2 kami.Sesungguhnya hanya redha dan kasih sayangMu yang kami harapkan...

Ya Allah,Engkau bimbinglah kami dalam menuju redhaMu,bimbinglah kami dalam mengharungi kehidupan yang sementara ini.Jadikanlah semua ini sebagai wasilah mendekatkan diri kami kpdMu..

Luputkanlah segala fitnah yg terjadi,berikanlah kami semangat dan panduan..

'Allahumma inna na`uzubika min fitnatil mahya walmamat...amin'

'Allahumma ahsin `aqibatana fil umuri kulliha,waajirna min khizyiddunya wa azabil akhirah..'

Ya Allah,kami berserah segalanya padaMu..aminn

Salam Tahun baru Hijrah,Salam Tahun Baru dalm hidupmu..Usah gentar,yakinlah Allah sentiasa bersama kita!

Aainaa Fatimah Osman
Syari` Ibnu Qutaibah,
Haiyu Sabeik
Madinah Nasr
Cairo


Friday, December 24, 2010

Salam Imtihan 2010/2011

Assalamualaikum wbt...

Ya Allah,Engkau tenangkanlah hati-hati kami yang akan menempuh peperiksaan tidak lama lagi.Moga ketenangan yang kami kecapi itu akan lebih memudahkan urusan pengajian kami dlm mentadabbur ilmu-ilmu yg dipelajari...

Ya Allah,hanya kpdMu kami mengharapkan keampunan,kesihatan,kebahagiaan,ketenangan,kebaikan....Berikanlah kami yg terbaik disisiMu di setiap kehidupan kami ini...

Tawakkalna Ya Allah......

'salam imtihan dari saya di perantauan...bittaufiq wannajah bahirah...amin'

Wednesday, November 17, 2010

Aidiladha



Assalamualaikum wbt..
Salam Aidiladha teristimewa buat mak dan abh yg berada di Malaysia.Semoga dalam keadaan sht dan afiat..Buat keluarga,sanak saudara,guru-guru,dan sahabat handai...Selamat Hari Raya Aidiladha.Moga kita semua mengambil iktibar dari pengorbanan Nabi Allah Ibrahim A.S...

Kullu `am waantum bilkhair...
Berkorbanlah krn Allah.Moga diberi kesabaran dan kekuatan utk meneruskan cita-cita dan harapan.Siiru `ala barakatillah...Moga rahmat Allah sentiasa melimpah buat kita semua...

Kalam bonda...'Berkorbanlah masa,tenaga kita.Bertemu tidak jemu,berpisah tidak gelisah..'

Wassalam..

Aainaa Fatimah Osman
B60,Syari` Ibnu Qutaibah,
H7 Cairo..

Thursday, October 14, 2010

Doakan perjalanan ini

Assalamualaikum wbt

Alhamdulillah hmpir 3bulan lebih saya bercuti di Malaysia bersama keluarga.Segala kenangan tidak akn dilupakan.InsyaAllah saya akan kembali meneruskan pengajian di Al-Azhar,Sabtu ini.

Perjuangan Rasulullah SAW

Teringat perjuangan RasulullahSAW bersama para sahabat baginda,menyusuri onah duri dan rintangan yang pelbagai.Namun baginda dan sahabat-sahabat berjaya mengharunginya.Mengalir airmata ini,tatkala ingin sekali mengeluh dgn ujian yang menimpa.Namun apalah sangat ujian ini jika dibandingkan dgn orang lain yang jauh lebih teruji dari saya.Alhamdulillah bersyukur dengan keadaan ini,saya kembali bangun utk meneruskan langkahan.

Perubahan

Berkorbanlah.Kerana berkorban itu bukan erti terkorban.Berkorban meninggalkan segala keseronokan dunia,berkorban dari waktu yang kosong,dan berkorban meninggalkan orang-orang tersayang...Cuba berkorban utk mendapatkan natijah yang terbaik.Segalanya kerana Allah.Moga Allah memudahkan segala urusan saya dan sahabat-sahabat di sana nanti.

Berubah utk mengubah!

Buat kawan2,ayuhlah kita berubah utk mengubah.Berubah dari keadaan yang buruk kpd keadaan yang baik.Dan berubah dari keadaan yang sudah baik,kepada keadaan yang lebih baik!

Utk mengubah ummah.Ummah yang akan melahirkan generasi yang diidamkan Kekasih Allah,baginda Rasulullah SAW..Utk mengubah suasana kita sendiri.Syeikh Dr Yusuf Al-Qaradawi pernah menyebut di dlm kalam beliau 'Keadaan ummah akan datang,bergantung kpd keadaan pemuda masa kini'.

Kita sudah tiada masa lagi,bagi yang belum mula utk berubah.Dan bagi yang dalam perjalanan,masa masih panjang utk kalian meneruskan sisa-sisa itu.

Pengorbanan

Perubahan memerlukan sebuah pengorbanan yang hakiki.Kesabaran,keikhlasan dan kejujuran.Sabar dalam mengharungi dugaan yang menempa.Kerana kita tidak mudak menempa yang manis,kalau tidak mengharung yang pahit.Rasai ubat yang pahit,utk menikmati kesihatan yang amat manis....

Ikhlas dalam berjuang.Cuba utk ikhlas jika ia masih tidak kunjung tiba.Jaga hati,andai keikhlasan mudah utk anda suburkan dlm jiwa sanubari.Jaga hati utk sentiasa noktahkan niat hanya kerana Allah.Allhu Rabbi..Rabbul Izzati....

Jujurlah anda dalam apa jua keadaan.Jadilah diri sendiri krn anda tidak dapat menipu walau di hdpn cermin anda sendiri.Menjadi diri sendiri alangkah lebih baik dari menipu utk mendapatkan sesuatu yang baik.Jalannya kotor,kalau sudah berbohong,semua kotoran sudah terpalit mengena baju....

Salam perjuangan utk kesekian kalinya.Saya dan kamu masih punya waktu utk berubah.Kita sedang berubah utk mengubah suasana.Pastikan suasana yang berubah nanti disyukuri..Moga Allah menganugerahi hati,lisan dan anggota yang terjaga oleh kita.Dipimpin oleh Allah dan dibimbing olehNya

Kita hanya mampu berusaha utk segala yang kita mahu.Yang baik ataupun yang buruk.Na`uzubillah utk yang buruk.Hanya Allah yang menentukan setiap sesuatu..
Ya Allah,tiada daya dan tiada kekuatan melainkan Engkau Yang Maha Tinggi dan Maha Agung.Sumber kekuatanku ada hanya padaMu....

Bantulah kami mengharungi semua ini..amin

Tuesday, October 12, 2010

Majlis Sama` Ahadis Kutub Sittah bersama Syeikh Muhammad Ibrahim Al-Husaini Al-Kattani

Majlis Sama' Ahadis Kutub Sittah sempena pembukaan MAAHAD DARUL HADIS

مجلس سماع احاديث الكتب الستة8 Oktober 2010 (Jumaat)2.00 ptg : Ketibaan Syeikh Muhammad Ibrahim Al-Husaini Al-Kattani di KLIA8.45 mlm : Ketibaan Syeikh Muhammad Ibrahim Al-Husaini Al-Kattani di Alor Setar Airport

9 Oktober 2010 (Sabtu)10.00 pg : Ramah mesra Ahbab Al-Kattani & Lembaga Tadbir Darul Hadis8.00 mlm : Majlis Sama' Ahadis 1 di Masjid Al-Muttaqin, Bandar Darul Aman.

10 Oktober 2010 (Ahad)8.00 mlm : Majlis Sama' Ahadis 2 di Masjid Bakar Arang, Sungai Petani.

11 Oktober 2010 (Isnin)9.00 pg : Majlis Sama' Ahadis 3 di Dewan Kolej Universiti Insaniah (KUIN)8.00 mlm : Majlis Sama' Ahadis 4 di MPI Kodiang (Pondok Syeikh Badarudin).

12 Oktober 2010 (Selasa)2.30 ptg : Muhadhoroh di Yayasan Khairiah, Kupang, Baling.Ziarah Maqam Al-Marhum Ustaz Suhaimi Hj. Ahmad (Pengasas Darul Hadis)8.00 mlm : Majlis Sama' Ahadis 5 di Masjid Jamiul Makmur, Kulim.

13 Oktober 2010 (Rabu)10.00 pg : Muhadhoroh di Maahad Tarbiah Islamiah, Derang.8.00 mlm : Majlis Sama' Ahadis 6 di Maahad Imam Nawawi, Tmn. Jali, Kangar, Perlis.

14 Oktober 2010 (Khamis)10.00 pg : Majlis Sama' Ahadis 7 di Masjid Muassasah Darul Ulum, Pokok Sena.Ziarah Maqam Us. Fadhil Mohd Nor (Pengasas Darul Ulum)4.00 ptg : Pengijazahan Aurad Al-Kattani di Masjid Sg. Daun Tengah, Smpg 3 Sg. Limau.8.00 mlm : Majlis Sama' Ahadis 8 di Kompleks Al-Bukhari, Alor Malai.

15 Oktober 2010 (Jumaat)8.30 pg : Kuliah Hadis PAKSI di Dewan Sri Mentaloon (Kediaman MB Kedah)& Pelancaran Pengajian Maahad DARUL HADIS Bersama :- Allamah Imam Al-Muhaddis Sayyid Muhamad Ibrahim Al-Kattani &- Syeikh Nuruddin Marbu Banjar Al-Makki8.00 mlm : Majlis Sama' Ahadis 9 di Masjid Bertam, Kepala Batas, P.Pinang.

16 Oktober 2010 (Sabtu)10.00 pg : Majlis Sama' Ahadis 10 di Maktab Perguruan Tunku Bainun, B.Mertajam.4.30 ptg : Majlis Sama' Ahadis 11 di Pusat Islam USM.8.00 mlm : Ceramah di Pusat Islam USM P.PinangTajuk : Manhaj Aqidah Ahlus sunnah wal Jamaah & Soal Jawab

17 Oktober 2010 (Ahad)10.00 pg : Majlis Sama' Ahadis 12 di Kompleks Tabung Haji P.Pinang (PAKSI).4.30 ptg : Wida' di Airport Bayan Lepas, P.Pinang.

Thursday, October 7, 2010

Allah Yusahhil

Assalamualaikum wbt

Hari ini,setelah lama tidak bersembang-sembang lama dgn seorang rakan di YM,rindu pula mengingatkan nostalgia di sekolah dulu..Study,makan,tidur...

Seronok bila belajar disekolah dulu.Ujiannya bukan macam skrg ni,bila dh masuk universiti,lain pula..Bila di sekolah dulu,ada perhimpunan(saya suka),ada ucapan guru,ada perbarisan lurus dan yang paling saya tunggu2,ucapan pengetua..sebab saya akan dapatkan pesanan yang terpenting disitu...

Bila dh masuk kelas,(sekolah menengah)saya semangat belajar.Sebab saya budak sekolah.Saya ditegur kalau buat salah.Saya sentiasa ingin rajin berusaha.

Seronoknya sekolah.....baju sekolah dulu pun masih elok.Pesan kt adik,jaga baju elok-elok2(adik pinjam)

Bila dh masuk universiti,saya tengok semua orang besar-besar2.Tempat saya tidak ada perhimpunan.Malah,tiap2 kali saya nak melangkah masuk pagar universiti,mesti saya mindset kan dlm kepala saya SAYA SEORANG MAHASISWI.Mungkin sebab saya begini..=)

Saya pergi awal ke kuliah,sebab nanti tempat duduk di depan tidak ada kalau lambat datang.Malah orang arab akan turut simpankan tempat utk kita..=)

Bila dh masuk universiti ni,saya tengok semua orang matang.Mahu buat sesuatu,mesti berfikir dahulu.Dulu disekolah,cikgu yang khabarkan itu dan ini.Tapi,skrg xlg.Mesti buat sendiri...

Saya dah sedar,kenapa saya di universiti skrg.Saya bukan lagi mesti ditunjuk-tunjuk.Saya mesti bangun sendiri.Berjuang sendiri utk berjaya.Mak ayah saya dan keluarga jauh di Malaysia.Saya mesti berusaha lebih.Duit tiket bukan seringgit dua!

Cuma,saya berasa jauh dari keluarga.Kadang-kadang pernah putus asa...
Tapi,saya yakin.Allah sentiasa bersama kita semua.Kita sentiasa boleh mengadu pada Dia.

Ya Allah,
Ujian-ujian yang Kau datangkan ini,
Pada kami,kami terlalu lemah utk kami mengharunginya...
Tapi,kami tahu padaMu kami mampu utk itu...

Ya Allah...
Engkau kuatkanlah kami Ya Allah
Andai itu Engkau aturkan,
Kami mohon Engkau pimpinlah kami
Kerana hanya padaMu kami memohon pengharapan ini...

Kami tidak berdaya,malah kami tidak kuat sebenarnya
Melainkan Engkau yang memberi kekuatan kepada kami...

Ya Allah...bantulah kami
Engkaulah sebaik2 penolong...
Amin Ya RAbbal Alamin...


Aainaa Fatimah Osman
8 Oktober 2010
2 pagi (waktu Malaysia)

Monday, September 20, 2010

لسوف اعود يا امي

Wednesday, August 4, 2010

Walau sekelumit cuma..

Assalamualaikum wbt..
Sudah lama saya tidak menulis.Buntu dan hilang idea.Mungkin bimbang menulis yang bukan-bukan pula.Lagipun,saya tidak pernah berniat untuk menulis hal peribadi.Kadang-kadang,mungkin tidak sengaja.Hati seorang Hawa!

Dalam meniti arus kemodenan,arus yang paling menakutkan ini,terasa di hati,masih punya waktukah untuk saya mencapai matlamat hidup?Apakah matlamat itu belum tercapai?Ya,memang belum tercapai..Masih jauh lagi...


Ayuh kita berubah.Jika dia masih alpa,bawa dia sekali bersama kita untuk berubah.Tidak rugi pun kita.Malah kita lagi untung kerana bekalan (pahala) kita akan bertambah.

Jom kumpul bekalan.Mula dengan melaksanakan ibadah dan ketaatan kpd Allah SWT.Bila kita dekat denganNya,DIA akan dekat dengan kita.RahmatNya akan datang,pertolonganNya semakin menghampiri.Cubalah,dan rasailah kecintaanNya...Sesudah melaksanakan perintahNya,jauhi pula laranganNya.DIA larang kita menjauhi maksiat,jangan kita dekati.DIA larang kita menipu,jangan kita menipu.Jangan mencuri.Semua itu dalam larangan DIA.Bukan larangan manusia.Berbuat baik mencari pahala,kerana DIA.Dan tinggal yang tidak baik menjauhi dosa,kerana DIA.DIA yang suruh dan perintahkan.Bukan manusia!

Kita manusia,mereka itu juga manusia.Teringin membuat kebaikan,tapi malu.Tapi takut dikata orang.Sebenarnya dia mahu.Apakata kita bantu dia?Jom kita sama-sama membuat baik.Sama-sama kita jauhi kemurkaanNya...Mula dari situlah,kita akan sama-sama menempuh ujian dan cabaran hidup.Kerana kita akan sama-sama mahu masuk syurga.Moga usaha kita selama ini tidak sia-sia.

Biarlah dikatakan itu dan ini,tapi kita tetap mengikut syariat.Biarlah dikatakan x up to date,kita tetap memegang prinsip bertuhankan Allah Yang Esa...Berdiri di atas prinsip yang bersyariat,yang pasti ia tidak salah..Saya dan kamu boleh berubah,kerana kita xpernah tidak buat dosa dan salah.Kita mahu diberi peluang kedua andai tersilap,begitu juga dirinya.Dia juga mahu seperti kamu,wahai saya..

Berubahlah kerana Allah,walau sekelumit cuma....Semuanya adalah kerana Allah..

Salam Ramadhan....

Aainaa Fatimah Osman
Sg.Petani
Kedah Darul Aman
Malaysia

Thursday, June 10, 2010

Syukurlah...

Salam...
Dalam meniti ujian-ujian dunia,kita tidak pernah lari dari berputus asa,mengeluh,sedih,marah dan lain-lain.Tapi,kadang-kadang ujian yang didatangi itu,adalah kebaikan utk kita,tanpa kita sedari...

Fatrah ini,masing-masing bergelumang dgn peperiksaan...Saya juga tidak lari dari menghadapinya.Mesti hadapi!

Bagaimana langkah terbijak menghadapi tekanan ketika ini?Bagaimana harus kita selesaikan?Cukupkah dengan begini?Cubalah...

Pesan bonda dan ayahanda...'Setiap hambaNya diuji,dan setiap hambaNya mesti sabar menghadapinya...Mohonlah moga kita dijauhkan dari ujian yang kita tidak mampu menghadapinya...Tapi,ketahuilah...Dia Maha Mengetahui...'

Kita hanya mampu berusaha,berdoa dan bertawakkal...Hasilnya hanya Allah Yang Maha Memberi yang terbaik...

Jangan bersedih,jangan berbangga dgn apa yg kita ada...Jangan pula sombong dengan kebaikan kita...Sebaliknya bagaimana?Ikutlah panduan kita...Al-Quran dan Sunnah Baginda SAW....

Bersabar dengan ujian,redha dengan ketentuan.
Bersyukurlah atas nikmat...

Gunakan akal utk berfikir,jangan guna nafsu utk membuat keputusan...
Kita ada cara,kita ada jalan...

Andai ada salah,mohon ampun...kita selalu lupa dan lalai dengan dosa..
Dia Maha Pengampun...Maha Luas...Maha Besar...

PengampunanMu Tuhan lebih besar dari kesalahan insan.......

Bangkitlah dari kejahilan diri,sebaliknya bangun demi mencari syurga Illahi..

Masa itu tidak akan sesekali datang kembali...Tapi,ia akan pergi dan pergi meninggalkan kita
Kembalilah....ilallah

Ya Rabbi...kami lemah
Ampunkanlah,Kuatkanlah...


Aainaa Fatimah binti Osman
Universiti Al-Azhar,Kaherah
6089

Saturday, May 8, 2010

Lontarkan Kemaafan,Buangkan Keegoaan!

Assalamualaikum wbt...
Salam Hari Ibu,buat bonda...Moga kesihatan,kejayaan dan kebahagiaan sentiasa mengiringi setiap langkah pengorbananmu...


Mak dan abah...
Sekalipun payah dan susah
Terpaksa memahami setiap kemahuan dan kecukupan anak-anak
Tapi,ketahuilah...
bahawa anak-anak ini terasa terlebih cukup
dan KINI...
Masa dan ketika...
utk kami membalasnya...
Dengan doa berpanjangan...
ketaatan...
kesungguhan...
kasih sayang..

Dari kami,terima kasih
Terima kasih...
krn menerima amanah ini
Terlalu besar disisiNya!

Ya Allah,andai mereka merasa susah dan payah...
Engkau permudahkanlah mereka...
Andai mereka bimbang dan gelisah...
Engkau tenangkanlah...
Andai mereka sakit,sembuhkanlah...
Andai mereka sunyi,temanilah mereka...
Andai mereka memerlukan kami disaat ini,
Khabarkanlah kepada mereka,Engkau sentiasa disisi...

Kita dekat,kita sentiasa bersama...
Dalam doa yang sentiasa basah dibibir..
Ingatan dihati...

Hanya Engkaulah Ya Allah...
Yang mampu membalasnya...
Setiap nafas,setiap keringat,setiap susah dan payah...
Sedarkanlah kami...
Sudah tiba masanya..
Tugas itu berganti..

Mak dan abah,doakan anakanda..
Anakanda bimbang,andai tiada restu kalian..
Walaupun bonda dan ayahanda pernah menyatakan...
'Tenang kami,redha utk kalian'



Mak,abah...terima kasih!!

Aainaa Fatimah binti Osman
Syariah Islamiyah
Universiti Al-Azhar,Kaherah
Kembalilah...mereka sunyi dan perlukan teman
Sayangilah...tempat yang hak utk kalian berikan
Lontarkan kemaafan,buangkan keegoaan...!!

Kiriman dari mak..: 'Thank for your wish.semoga kita semua menjadi ibu mithali.semoga kita mendapat taufiq dan hidayah.semoga kita sedang memimpin anak-anak ke syurga....'
9 mei 2010-5.18pm


Friday, April 23, 2010

Selamat Hari Lahir Abah..Salam Imtihan

Abah..

Assalamualaikum...Selamat Hari Lahir abah (23 April 1954),semoga Allah membalas jasa abah dan mak,yg begitu besar buat diri anak-anak kalian...Ya Allah,berilah kesihatan pd mereka,agar dpt mereka melaksanakan kewajipan pdMu,pd kami dan pd masyarakat yg dahagakan ilmu dari mereka...Kebijaksaan dan ketegasan dlm mendidik,juga sentuhan tarbiah mereka,melatih kami menjadi anak-anak yang soleh dan solehah,serta taat pada perintah Allah...

Ya Allah,ampunkanlah dosa-dosa mereka,khabarkan pada mereka,kami anak-anak sgt memahami tanggungjawab mereka berdua pada masyarakat.Berkatilah usaha mereka dalam keikhlasan mendidik anak-anak bangsa serta pendidikan kpd kami..


Ya Allah,jadikanlah kami anak-anak yg taat pd kedua ibubapa,anak-anak yg diidamkan,serta anak-anak yg menyejukkan mata dan hati mereka berdua...Bahagiakanlah keluarga kami,kerana kami mendambakan 'Baiti Jannati'..serta syurga yg abadi...


Tiada apa yg dpt menggembirakan mereka,selain melihat anak-anak berjaya...

رب اغفرلي ولوالدى وارحمهما كما ربياني صغيرا

Ya Allah,ampunkanlah dosaku,dosa kedua ibubapaku,serta kasihanilah mereka berdua,
sepertimana mereka mengasihani kami sejak kecil

Selamat hari lahir juga diucapkan kpd adikku...Amni Mahfuzoh (Nani) yg ke17...(23 April 1993)
Jangan nakal-nakal,ghajin2 la belajar ye..Bittaufiq wannajah bahirah Spm 2010..
Jangan lupa doakan orang sini ye...

_________________________________________________________________

Sedar tidak sedar,imtihan tiba lagi...Kitab yang bertimbun mula memenuhi meja study..Yang sikit pun akan dikatakan banyak,Yang mudah akan dikatakan payah...Musim berganti musim,sejuk disalahkan sejuk,panas disalahkan panas...tidak pernah menyalahi diri sendiri...
Em,inilah dinamakan belajar utk exam.Xpatut sbnrnya...

Cuba jadikan rutin harian itu dgn membaca,mengaji,mencari,mengkaji dan terus mengkaji..

Mata belum kabur,badan masih sihat...Ingat pesan mak, 'muda-muda ni ghajinla ngaji..Nanti mai tua,baru nk ngaji,lambat la sikit nk masuk dlm kepala..Ngajila,nk buat apa lagi???'

Jadi,jadikanlah imtihan ni sbg muhasabah utk kita bersama.

اللهم إنا نعوذ بك علم لا ينفع, ومن قلب لا يخشع, ومن نفس لا تشبع, ومن دعوة لا يستجابلها

Ya Allah Ya Tuhan kami,jauhkanlah kami dari ilmu yang tidak bermanfaat,dari hati yang tidak khusyuk (padaMu),dari nafsu yang tidak pernah kenyang (dari melakukan kejahatan),dan dari permintaan (doa) yang tidak diterima...

Ya Allah,permudahkanlah serta tenangkanlah kami menghadapi ujian dunia...
Kerana kami akur,ujian disana (akhirat) lebih dahsyat dan tidak dpt mata kami membayanginya...


  • Salam Imtihan buat kakak,abang n adik2 di Malaysia yg akan menghadapi peperiksaan (akhir tahun,PTK,SPM dan UPSR)
  • Juga buat sahabat-sahabat di Malaysia dan luar negara yg sedang berada di dlm dewan peperiksaan..
  • Dan tidak dilupakan kpd mahasiswa/mahasiswi Universiti Al-Azhar,khususnya anak-anak Kedah,umumnya anak-anak Malaysia..serta,adik-adik perubatan sekalian...
Bersedialah utk menghadapinya,seperti kamu akan menghadapi hari kematian pada bila-bila masa...

Aainaa Fatimah Osman
Kuliah Syariah Islamiyah
Universiti Al-Azhar,Kaherah
'Kita tidak akan bangkit,andai kita masih menghulur tangan pada mereka..Bangkitlah,dihadapanmu peperangan akan bermula...'


Thursday, April 1, 2010

Dia Yang Menjadikan Segala-galanya!





Dalam mengenang kisah hidup silam
ku sedar dari kesilapan lalu
Tuhan...beratnya dosa-dosaku,
masihkah ada ampunan buatku,
Tuhan... dalam menempuh hidup ini,
banyaknya dugaan datang menguji
Tuhan...ada yang dapat ku gagahi
dan ada yang gagalku hindari...

Tuhan.....dosaku menggunung tinggi
tp taubatku takku tepati
Tuhan...rahmatMu melangit luas
terlalu sedikit ku bersyukur
kini ku kembali padaMu
mengharap maghfirah dariMu
mogakan terampunlah dosa-dosaku
biarpun ujian melanda
ku tetap kekasih padaMu
kernaku dahaga kasihMu
kekal tiada sudahnya

Tuhan....dalam menempuh hidup ini
banyaknya dugaan datang menguji
Tuhan...ada yang dapat ku gagahi
dan ada yang gagal ku hindari

Tuhan..dosaku menggunung tinggi
tp taubatku takku tepati
Tuhan...rahmatMu melangit luas
terlalu sedikit ku bersyukur
kini ku kembali padaMu
mengharap maghfirah dariMu
mogakan terampunlah dosa-dosaku
Biarpun ujian melanda
ku tetap kekasih padaMu
kernaku dahaga kasihMu
kekal tiada sudahnya

Dalam mengenang kisah hidup silam
ku sedar dari kesilapan lalu
Tuhan...beratnya dosa-dosaku,
masihkah ada ampunan buatku...



Thursday, March 18, 2010

Jom Jejak Aulia'...

Assalamualaikum wbt........
Kali ini saya ingin mengajak sahabat-sahabat utk menjejaki para aulia' bersama Islam 4 Peace...Jom Jejak Aulia'.....(Episod 1)



Segala maklumat lanjut berkenaan Jejak Aulia ini,bolehlah layari link-link seperti berikut...:

Laman Islam 4 Peace
Laman Blog Ustaz Nazrul Nasir
Laman Blog Ustaz Azrul Azuan


Tahniah kpd semua krew yg telah menjayakan misi mereka...Semoga Allah membalas jasa antum dalam usaha membawa ummat lebih gemilang...Siiruu 'ala barakatillah.Salam perjuangan...
Kepada semua,jangan lepaskan peluang...Jom jom..

Saturday, March 13, 2010

Jom Ngaji Jom...!!

Assalamualaikum wbt...
Hari ini,saya ingin berkongsi beberapa berita gembira bersama mahasiswa/mahasiswi yang berada di Perlembahan Nil ini.Nak ikut x...Jom ikut...Jom ngaji jom...!!



1) Kitab Minhaj At-Tolibin (Feqah)
Pengajar:Syeikh Sayyid Syaltut
Hari:Sabtu,Isnin dan Khamis
Masa:Jam 5.15 petang
Tempat:Anjung Al-Atrak,Masjid Al-Azhar As-Syarif

2) Kitab Ghayatul Makmul (Usul Fiqh)
Pengajar:Syeikh Sayyid Syaltut
Setiap hari
Masa:7.30pg
Tempat:Anjung Al-Atrak,Masjid Al-Azhar As-Syarif



3) Kitab Nihayatus Sul Fi Syarhi Minhaj Al-Wusul ila `Ilmi Al-Usul (Usul Fiqh)
Pengajar: Ustaz Akli bin Ahmad(Pelajar PHD)
Hari:Sabtu,Ahad dan Isnin,pada minggu pertama bg setiap bulan
Jam:7.30pg dan 8.00mlm
Tempat:Asrama Darul Aman 3,Haiyu Sabeik

4) Kitab Tauqiiruu Amrillahi Taala Wa Tauqiiruu Amri Rasulullah SAW (Hadis)
Pengajar:Syeikh Saad Jawish
Hari:Jumaat atau Sabtu (mengikut kelapangan syeikh)
Jam:Selepas Maghrib dan selepas Isyak
Tempat: Asrama Darul Aman 3,Haiyu Sabeik

5) Kitab Qaulu At-Tam Fi Ahkami Makmum wal Imam(Feqah) + Wasail Al-Wusul ila Syamail
Ar-Rasul SAW (Kenali Baginda SAW)
Pengajar: Ustaz Mohd Nazrul bin Abd Nasir
Hari:Rabu
Masa:Selepas Isyak
Tempat:Asrama Darul Aman 3,Haiyu Sabeik

6) Kitab Fawaid Al-Ja`fariyyah (Hadis)
Pengajar:Syeikh Asyraf
Hari:Isnin
Masa:Selepas Maghrib
Tempat:Asrama Darul Aman 3,Haiyu Sabeik

7) Kitab Penawar Bagi Hati (Tasawuf)
Pengajar:Baba Adnan bin Abd Wahab
Hari:Ahad
Masa:Selepas Isyak
Tempat:Asrama Darul Aman 3,Haiyu Sabeik

8) Madrasah Wasatiah
Pengajar:Ustaz Firdaus Hat
Hari:Rabu
Masa:Jam 8.00mlm
Tempat:Asrama Darul Aman 3,Haiyu Sabeik

9) Kitab Minhaj Al-Abidin(Tasawuf)+ Syarah Al-Hudhudi
Pengajar:Baba Adnan bin Abd Wahab
Hari:Jumaat
Masa:Jam 8.00pg
Tempat:Asrama Darul Aman 3,Haiyu Sabeik

10)Kitab Sunan Abi Daud
Pengajar:Syeikh Yusri Hafizahullah
Hari:Setiap Hari
Masa:Selepas subuh
Tempat:Masjid Asyraf
(tremko disediakan di hdpn Asrama DA3 jam 5.30pg dan pulang pd jam 7pg)
Bagi sesiapa yg ingin menempah kitab berharga LE60/LE34,bolehlah menghubungi Ustazah
Ummul Syabinar
ye..!!(kak sha,tunggu sye...hihi)


Jadual diatas ialah jadual penuh bersama Baba Adnan.Pengajian hari Sabtu,Ahad dan Selasa akan berlangsung di Asrama Wilayah Persekutuan,Haiyu Sabeik.Manakala pengajian pada hari Jumaat akan berlangsung di Asrama Darul Aman 3,Haiyu Sabeik.

P/s: Jadual-jadual yang berikut adalah mengikut pengumuman pihak penganjur(Majlis Kebajikan Keluarga Kedah-MKKK),dan mengikut kelas yang pernah diikuti oleh penulis.Segala pertanyaan/teguran kesilapan pada jadual,sila lampirkan komen anda di shout box...
Syukran..wslm

Friday, February 26, 2010

Cukuplah Allah bagiku

Assalamualaikum wbt..
Alhamdulillah,saya,kamu dan mereka turut serta bersyukur diatas kurniaanNya yang Maha Luas..Tidak terhitung segala nikmatNya yang diberikan sehari-hari.Adakah terucap kesyukuran itu dengan amalan-amalan kita??Adakah cukup dengan kewajipan sahaja??Pastikah segala kewajipan yang dilaksanakan itu sempurna dan diterimaNya??Bagaimana pula dengan dosa-dosa yang disedari??Sudah terampunkah tatkala kita memohon ampun dariNya??

Ya Allah...kami selalu lupa,kami selalu lalai.Kami ingat kami hebat,kami ingat kami kuat,kami ingat kami mampu lakukan segala-galanya...

Rupa-rupanya Ya Allah,kami lupakan satu perkara ini..Kami ada Yang Lebih Hebat,Yang Lebih Kuat...Dia berkuasa memberi dan menarik kembali nikmat itu,Dia berkuasa segala-galanya...Kami lupa bahawa kami ada Engkau Yang Sentiasa Menanti kami,Kami lupa bahawa kami ada Engkau untuk kami mengadu,untuk kami menangis,untuk kami meminta pertolongan...untuk kami meminta apa saja.Bila difikirkan lagi,kalau manusia,apabila lagi kita meminta-minta,belum tentu dapat menunaikan permintaan kita..Tapi,dengan kehebatan Engkau Ya Allah,lagi kami ingin meminta kepadaMu,lagi Engkau menyukainya,malah Engkau menunggu kami meminta!!Subhanallah...


Ya Allah,ada seorang insan yang teragung Ya Allah..Dia Rasulullah SAW...Kami xsempat menemuinya Ya Allah,malah kami cukup jauh darinya.Maka,bagaimana Ya Allah agar kami dekat dengannya??Ya Allah,moga Engkau menemukan kami dengan baginda SAW,disana kelak...Kami kasihimu Ya Rasulullah...




Ya Allah,kami ingin meminta...agar Engkau mengampuni dosa kedua ibubapa kami,serta Engkau sayangi dan rahmatilah mereka,sepertimana mereka mengasihani kami sejak kecil Ya Allah...Beritahu mereka,bahawa kami sayang mereka...



Ya Allah,kami punya guru-guru,masyaikh-masyaikh yang telah membimbing kami seawal kami mengenal alif,ba`,ta`...seawal mengenal ABC..seawal mengenal ibadahnya,muamalatnya,hukum hakamnya,dan lain-lain lagi.Ya Allah,jasa mereka cukup besar buat kami,maka kami ingin memohon kepada Engkau Ya Allah,agar Engkau mengampuni dosa-dosa mereka serta melapangkan segala urusan-urusan mereka.

Ya Allah,setelah kami punyai mereka itu,kami punyai ahli keluarga yang cukup memahami kami,yang sentiasa menyokong,dan tidak lupa mereka sentiasa mendoakan kecukupan kami..Ya Allah,Engkau ampunilah dosa-dosa mereka,Engkau selamatkanlah ahli keluarga kami dari siksa api neraka..

Ya Allah,kami punyai sahabat-sahabat yang dahulu dan kini bersama-sama kami untuk mencari ilmuMu,yang bersama-sama kami menegakkan yang hak,yang bersama-sama kami menegur dan menasihati,yang bersama-sama kami melakukan kebaikan dan meninggalkan dosa-dosa...Ya Allah,kami memohon supaya Engkau ampunilah dosa-dosa sahabat-sahabat kami,serta Engkau permudahkanlah segala urusan-urusan mereka.Lapangkan dada-dada mereka,andai mereka punya ujian dan musibah...

Ya Allah,ampunilah dosa-dosa kami semua,dosa kaum muslimin dan muslimat,samada yang masih hidup atau yang telah meninggal dunia...berkatilah hidup kami...

Kami tidak mahu membuat kebaikan seorang diri,kami tidak mahu berseorangan tanpa teguran bila bersalah,kami tidak mahu membiarkan orang lain terus menerus dengan dosa,malah kami mahu bersama-sama membuat kebaikan,menasihati serta mahu bersama-sama menuju redhaMu..maka Ya Allah,bantulah kami..pimpinlah kami,lihatlah kami dengan pandangan rahmatMu Ya Allah..agar kami berasa tenang,sabar dan kuat bila berjalan dimuka bumi ini...



Ya Allah...pimpinlah...
Kami memohon,kami merayu penuh kesungguhan....

Wednesday, February 24, 2010

Tanpaku Sedari

Assalamualaikum wbt...entry terbaru,khas utk semua.marilah sama-sama kita mendoakan mereka,marilah sama-sama kita mengenangkan kembali pengorbanan mereka..



Salam Sayang ditujukan khas buat bonda dan ayahanda di Malaysia,teristimewa dari Ardhul Kinanah.Anakanda mendoakan moga kalian sentiasa berada dalam rahmat Allah.Doakan anakanda disini,agar dapat terus melangkah dengan penuh sabar,tabah,yakin,kuat dalam menujuNya...
Tanpaku sedari...airmata itu mengalir lagi..hanya mengharapkan redha Allah dan redha bonda ayahanda...
Wassalam

Friday, February 19, 2010

PENGAJIAN AKHAWAT BERSAMA SYEIKH MUHAMMAD NURUDDIN MARBU AL-BANJARI

Assalamualaikum wbt...
Pengajian Akhawat bersama Syeikh Muhammad Nuruddin Marbu Al-Banjari.Berikut adalah beberapa maklumat:

Hari :Sabtu(20 Februari 2010),Jumaat(26 Februari 2010)
Jam : 7.30 pagi
Tempat : Dewan At-Tasamuh Wal Ikha`,Asrama Darul Aman 3,Haiyu Sabeik
Tentatif: Soal jawab bersama Syeikh-Persembahan Burdah



Semua akhawat dijemput hadir bagi memeriahkan majlis...

Monday, February 15, 2010

Majlis Tafaqquh Fiddin bersama Syeikh Muhammad Nuruddin Marbu Al-Banjari Al-Makki

Assalamualaikum....

Pengajian kembali lagi...!!Kepada semua mahasiswa/mahasiswi yang berada di Bumi Mesir,anda dijemput utk mengikuti pengajian bersama Syeikh Muhammad Nuruddin Marbu Al-Banjari Al-Makki,di Asrama Darul Aman 3,Haiyu Sabeik.Manakala buat sahabat-sahabat yang berada di Malaysia,anda juga boleh mengikuti pengajian secara online di http://www.almuttaqin.tv/.Salam Pengajian dari kami,utk semua...

Tarikh :16 Februari - 3 Mac 2010 M bersamaan 2 - 19 Rabi'ul Awal 1431 H

Masa : Sesi petang - selepas solat Asar

Sesi malam - selepas solat Isya'


Tempat : Dewan At-Tasamuh Wal Ikha', Asrama Darul Aman 3, Haiyu Sabiek.

Nota Tambahan:

1) Daurah kitab oleh Syeikh Muhammad Nuruddin Marbu Al-Banjari Al-Makki :-

Kitab : Adabul Mufrad

Tarikh : 16-21 Februari 2010

Tempat : Dewan At-Tasamuh Wal Ikha', Asrama Darul Aman 3, Haiyu Sabiek


2) Keseluruhan kitab boleh didapati di meja jualan dengan harga yang berpatutan

Wassalam

(untuk jadual pengajian,sila klik pada makluman di halaman http://mymkkk.org/v2/index.php)

Saturday, January 30, 2010

Bingkisan Taman Syurga di Islam 4 Peace

Assalamualaikum wbt....


Perbincangan Ilmu Usul Fiqh,bacaan kitab Syarah Waraqat karangan Imam Al Mahalli Hafizallah oleh Ust Hairul Nizam bin Mat Husain, pelajar Master Usul Fiqh, Universiti Al Azhar Kaherah.

Bagi episod-episod yang seterusnya,serta bingkisan-bingkisan lain yang menarik,bolehlah ke http://www.islam4peace.net/
Jom ngaji!!


Beritahu Pada DIA

Monday, January 11, 2010

DIA Sebaik-Baik Penolong!

Ku tinggalkan dengan penyesalan..

Assalamualaikum wbt.Salam Tahun Baru Maal Hijrah 1431 dan Salam Tahun Baru 2010 buat semua.Khususnya buat keluarga tersayang yg berada di Malaysia,guru-guru,sahabat2 dan kaum muslimin dan muslimat...

Hari ni 11/01/2010.Suasana Asrama Kedah Darul Aman 3 di Haiyu Sabeik lengang sekali.Berikutan musim sejuk dan musim imtihan yg sedang dihadapi...Ya Allah,kini kami hamba-hambaMu sedang ditimpa satu ujian dunia.Kau tenangkanlah kami,Kau permudahkanlah kami mengharunginya,seperti Engkau akan mudahkan kami mengharungi ujian disana nanti.
Engkaulah sebaik-baik penolong,Tiada Tuhan selain Allah...

Ujian adalah anugerah dari Allah.Kesenangan yang datang selepas kesusahan adalah nikmat dari Tuhan....Kami bersyukur di atas segala-galanya!!

Kami tinggalkan tahun-tahun sebelum ini,dengan seinfiniti penyesalan..Biarlah segala-galanya menjadi kekuatan dan dorongan kepada kami utk terus melihat ke hdpn!
Kami menyesali atas kesalahan dan dosa2 kami,Kami menyesali atas kelalaian kami...Kami akan bangun Ya Allah,demi mencari redhaMu..

Ya Allah,jauhkan kami dari ilmu yg tidak bermanfaat,Jauhkan kami dari hati yg tidak khusyuk kpdMu,jauhkanlah kami dari nafsu yang tidak pernah puas,jauhkan kami dari doa,hajat,permohonan yg tidak diterima..Ya Allah jauhkanlah kami dari dukacita dan kesedihan,jauhkanlah kami dari lemah dan malas,jauhkanlah kami dari penakut dan bakhil....

Ya Allah,jauhkanlah kami dari azab kubur,dari fitnah kehidupan dan kematian,dari fitnah Masih Dajjal..Jauhkanlah kami dari mara bahaya dan kecelakaan...

Ya Allah,baikkanlah keberkesanan perbuatan kami dlm sgla urusan,dan selamatkanlah kami dari kehinaan dunia dan azab akhirat..Ya Allah,tunjukkanlah kpd kami yg benar itu benar,dan pandulah kami supaya mengikutnya...Tunjukkanlah kpd kami yg bathil itu bathil,supaya kami dpt meninggalkannya....

Amin...amin Ya Rabbal Alamin