Monday, August 10, 2009

Mencintai dan Menyayangi

Siapa yg patut disayangi dan dicintai?Persoalan itu ditanyakan oleh Syeikh Nuruddin ketika pengajian terakhir yg saya boleh ikuti di Masjid Al-Bukhari,Alor Setar.Saya akan kembali ke Sg.Petani slps solat zohor seketika nanti utk persiapan menghadiri pengajian seterusnya yg akan diadakan bermula esk sehingga 14 Ogos di Masjid Abu Bakar As-Siddiq,Sg. Petani.

Berbalik kpd soalan yg diberikan,saya dan hadirin menanti-nanti,apakah jawapan yg akan dilontarkan oleh syeikh.Saya menyelak kitab An-Nasoih Ad-Diniah halaman 319.

Mahabbah terbahagi kpd 3:

Pertama: Mahabbah/ kasih sayang krn Allah
Kedua : Mahabbah thobi`iyah/semulajadi
Ketiga : Mahabbah syaitaniah

Apa yang dimaksudkan dgn mahabbah krn Allah?
Kasih-sayang dan rasa cinta yang ditujukan itu adalah semata-mata kerana agama Islam yang diamalkannya,kerana sentiasa mengabdikan diri hanya kpd Allah SWT,kerana zuhud,warak,dakwah Islam yang dibawakan,kerana dia hati-hati pada perkara syubhah..dan lain-lain lagi..

Rasulullah SAW pernah bersabda: Orang yang paling dekat dgnku pada hari akhirat kelak,ialah orang yang sentiasa dan rajin berselawat kpdku..

Mahabbah Thobi`iyah
Secara semulajadi,seseorang itu akan menyayangi dan menghormati seseorang yang telah membuat kebaikan kpdnya.Kadang-kadang,seseorang yang menyayangi seseorang atas kebaikan yg dilakukan,tidak pula mengikut apa saja perbuatan atau kesukaan orang yang disayanginya.

Rasulullah SAW bersabda: Almar u ma`a man ahabba
Maksudnya: Seseorang itu akan bersama sesiapa yg disayanginya.

Oleh itu,sesiapa yang menyintai Rasulullah SAW dan mengamalkan sunnah baginda,akan ditempatkan bersama baginda di akhirat kelak.Moga kita juga dikalangan mereka yang bersama Rasulullah..amin.

Sebaliknya,sesiapa yang menyukai pemimpin yang diktator/fasik,Allah akan turunkan darjat pemimpin tersebut pd darjat yang paling bawah iaitu di neraka,dan mereka yang menyukainya akan turut bersamanya...na`uzubillah.

Mahabbah Syaitaniah
Mahabbah syaitaniah ialah golongan yang melontarkan kasih dan sanjungannya kpd orang-orang yang membuat maksiat,yang membawa seseorang kpd kelalaian,yang tidak patuh kpd ajaran Allah,yang membuat kerosakkan dan lain-lain lagi.Banyak contoh-contoh yang kita boleh bawakan pada zaman moden ini.Ramai yang menyanjungi golongan sebegitu dari memilih menghormati dan menyayangi ulama-ulama.Na`uzubillah..

Oleh itu,fikir-fikirkanlah kembali.Siapakah orang-orang yang kita sepatutnya melontarkan kasih-sayang kita.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: Janganlah kamu bersahabat,melainkan kamu bersahabat dgn orang-orang mukmin"

Mereka adalah golongan yang soleh,taqwa,zuhud dan yang membawa kita kpd kebajikan dan kebaikan utk akhirat.Kerana,apabila kita bermawabbah kpd mereka,kita akan turut merasa ingin menjadi spt mereka juga. Dan kita akan bersama mereka di akhirat nanti..Mahukah kita bersama orang-orang mukmin?Marilah kita menujuNya..

Akhir sekali,sebelum syeikh membuka ruang soalan,syeikh sempat menasihati para jemaah dgn nasihat yang cukup berharga bg saya dan hadirin yang lain.

Syeikh berpesan, untuk bersahabat ,bersahabatlah kamu dgn shbt yang:
  • menambah keilmuan kita
  • mengingatkan kita kpd Allah SWT
  • menambahkan kita semakin banyak beramal utk kehidupan akhirat

Sempat lagi syeikh membaca sebuah hadis yang bermaksud: Duduk bersama org-org soleh lebih baik dari duduk bersendirian.Duduk bersendirian lbh baik dari duduk bersama org-org yang jahat.

Kerana,apabila kita bersama org-org yang soleh,kita akan dinaungi oleh rahmat Allah yang melimpah ruah..Moga kita dikalangan hambaNya yang sentiasa mencari rahmatNya.Amin..






No comments: